Als je graag informatie wilt delen met een groep personen, is het in de digitale wereld van vandaag verstandig om online events te organiseren. Veel mensen werken vanuit huis en de eventuele reistijd voor een fysieke meeting is hierdoor een barrière. Een online event dus, maar hoe doe je dat? In dit artikel lees je meer over de voordelen van een digitale bijeenkomst en hoe je deze het beste kan organiseren. 

Het onderwerp

Allereerst gaan we het hebben over de reden waarom je een online event organiseert. Een aanleiding kan zijn dat je graag kennis deelt over een onderwerp dat ook relevant is voor de deelnemers. Denk aan een sessie over hoe je de tuin kan onderhouden in de winter of een sessie over de tips en tricks van digitale marketing. Voor veel onderwerpen is er belangstelling en is een goede groep deelnemers te werven. Als je een onderwerp kiest die jouw aan het hart gaat, dan zul je hier ook goed over kunnen vertellen en kan je ervan uitgaan dat ook andere hierin geïnteresseerd zijn. Kies het onderwerp dus goed en stel een uitnodiging tekst op. Hierin beschrijf je het programma van het online event, de thematiek en alle praktische details. 

Het format van online events

Daarnaast is het format van de digitale bijeenkomst belangrijk. Kies je ervoor om een monoloog te houden en de deelnemers van veel informatie te voorzien of wil je graag een dialoog op gang brengen. Dat is aan jou, maar wees ervan bewust dat de meeste mensen graag ook hun zegje willen doen en daarom is het slim om ruimte voor gesprek in het programma in te bouwen. Denk aan een presentatie van 20 minuten van jouw kant en minimaal dezelfde tijd beschikbaar voor discussie en dialoog. Daarnaast doe je er goed aan om de groep klein te houden. Tot ongeveer 15 mensen is het maximale. Kies je voor een pure monoloog van jouw kant, dan maakt de grootte van de groep minder uit. 

Kies voor een bekend platform

Als laatste tip gaan we dieper in op het te gebruiken platform. Er zijn vele tools beschikbaar om een online events te faciliteren, maar niet allen zijn bekend bij het grotere publiek. Pak daarom een bekend platform zoals Microsoft Teams of Zoom waarin de meeste mensen thuis zijn. Hierdoor is het een stuk makkelijker voor de deelnemers om deel te nemen. Resumerend is zijn de kernpunten van een succesvol online event samen te vatten in het onderwerp, het format en het te gebruiken platform.

Categories: Advies